lördag 8 augusti 2009

Ett av mina drömmars mål är uppfyllt

Nu är vi tillbaka efter vår semestertur till ett av mina drömresmål sen många år tillbaka. Det var att besöka Bergen med bil genom fjäll- och fjordlandskap. Vi började med några dagar i Oslo för att hälsa på mellansonen som bor och jobbar där tillfälligt. Det innebar att vi började vår resa till Bergen från Oslo en tidig morgon. Vi färdades i 49 mil genom sammanlagt 40-45 tunnlar (tappade räkningen någonstans vid 40) och det tog 10 timmar. Vi körde aldrig mer än 80 km/h och vi satt i bilen och njöt av den fantastiska naturen. Jag har fotat mycket men jag kan säga på en gång att inte en enda av mina bilder kan återge den storslagna omgivningen.

Ett av våra mål var att se Sognefjorden som är Norges största fjord och världens näst största. Den är 20 mil lång och som djupast 1 300 m. Bergstopparna runt fjorden är 1000-1500 m höga. Vi stannade vid Flåm och Gudvanger och där låg kryssare som var hur stora som helst. En var Celebrity Equinox som var över 300 meter lång och tog 2 850 passagerare. Helt otroligt hur den kan gå 20 mil in i fjorden!!!

Jag har inte hunnit titta på alla bilder men här kommer ett litet smakprov. Jag får fylla på vartefter med mer bilder från bl a Oslo och så Bergen som visade sig från sin absolut bästa sida, dvs sol och över 20 grader i en av de regnigaste städerna i Europa.

Titta i vänsterkanten på mitten så ser man en tunnel som försvinner in i berget.
Jag "badade" i det glasklara och iskalla vattnet. Längsta tunneln var 24,5 km lång.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Morrn.

Visst är det vackert.
Jag undrar vad missar man i tunneln?
Lærdalstunneln var väl fin inne, med flott belysning.

Fina bilder

Ha de bra
Hasse A

Ninni sa...

Vilka vackra bilder och vilket landskap! Det låter som en riktigt fin semester ni haft.
I tunnlar får jag lite obehagskänslor sedan olyckan som var för bra många år sedan. Men tunnlar i Norge är kanske bra mycket ljusare och bättre än tunnlar i Brasilien.
Må så gott!
Kram Ninni

pudelflicka sa...

Vad roligt att du har varit i Norge.
Ja det är fantastisk vackert just där. Många svenskar åker inte till Norge till tross för att det är grannlandet.
Kram Hedvig

Hero sa...

Så vackert! Roligt att besöka ett drömresemål. Och att det blir så bra som man drömde om.
Skulle också gärna se mer av Norge, det är ju konstigt att det inte blir av när det är vårt grannland. Det är som om det är lättare att resa längre bort. Lätt att glömma det som finns närmare.

Ha det så bra/Maria

Anette sa...

Visst är det vackert men det är ju inte Schweiz *ler*
Min svåger jobbar som golftränare i Bergen och har bott där 4 år. På vintrarna är han i Sverige. Han brukar tjata att vi ska hälsa på honom i Bergen för det finns så fina trädgårdar! Får väl se om vi kommer iväg nån gång...../Anette

Anonym sa...

Nu blir jag grymt avundsjuk!! Den resan vill jag också göra och ska göra :)! Underbart....

Må Så Gott/E-L

Anonym sa...

Underbara bilder från Norge!

Sambon och jag satt och pratade om vi skulle hinna med en tur till Norge innan hösten anfaller för mycket. Nu känns det som om vi ska försöka planera in denna turen. Snacka om inspirerande bilder!

annette sa...

Förstår att Du njöt av den resan, har själv åkt precis samma väg, är som Du säger så underbart vackert så ingen bild i världen kan ge det rättvisa,tur hade Ni med vädret i Bergen oxå, vi var där ett par dagar och hade lite regn en dag sol den andra, inte så dåligt det heller.

Ha det gott!

annette

Ulrica sa...

Vackra, vackra bilder. Jag njuter och vill också gärna ta en tur till Bergen vid tillfälle.

Veronica sa...

Vilka fantastiska bilder och vilken upplevelse!!!
=)

Klimakteriehäxan sa...

Måste ha varit en fantastisk resa!